Förintelsens minnesdag

I dag på Förintelsens minnesdag deltog jag som talare och samtalsledare vid högtidlighållandet i Kulturhuset i Bprås.

Ett kortfattat tal blev det av undertecknad i samband med invigningen av de två utställningarna ”Räddare undan Förintelsen” och ”Människor som du och jag”, som båda har producerats av Forum för levande historia. Även kommunalrådet Ulf Olsson (S) och historikern Johan Perwe talade.

All heder till kulturförvaltningen i Borås stad som har arrangerat ceremonin med bland annat stämningsfull musik av Borås musikskola och minnestal av författaren Anita Goldman. Mot slutet höll jag ett scensamtal med Leon Rytz, överlevande från Förintelsen, och Susanne Sznajderman-Rytz från Judiska föreningen i Borås. Leon Rytz historia ger mig gåshud. Den förtjänar att dokumenteras i en bok.

Här är för övrigt en artikel jag publicerade på kultursidorna i dagens Borås Tidning om det spektakulära och omstridda Förintelsemonumentet i Berlin:

Ett monument som delar opinionen (Borås Tidning, 27/1 2012)

 

Kommentera

