Bokmässan kontra Gettysburg

Årets bokmässa i Göteborg blir den första bokmässa på många år som jag missar, vilket givetvis känns lite konstigt och opraktiskt när jag har en alldeles nyutkommen bok, Hakkorset och halvmånen. Men det är inte alltid lätt att prioritera, fast jo, i det här fallet var det faktiskt enkelt. Jag kommer att befinna mig på resande fot i USA den 23 september–2 oktober, och det är en resa som varit inplanerad långt innan det blev klart att min bok skulle komma ut i september i år.

Det handlar om en resa i det amerikanska inbördeskrigets spår, med besök på bland annat slagfälten vid Gettysburg, Antietam och Bull Run (Manassas). Resan organiseras av den eminente Jan Ågren, som driver Riverwood Historic Travel, och jag har inte tänkt missa detta tillfälle för allt smör i Småland (eller borde det heta ”för all vulkanaska på Island” i dessa dagar?).

Således måste jag göra alla er, som har hoppats få träffa mig på bokmässan i år, besvikna. Det är hemskt tråkigt för mig att inte kunna vara där och slänga käft med mina kära läsare, men Gettysburg kallar…

Kommentera

