Memento mori

Makabert egentligen hur svenska staten under kalla kriget började tänka på ond bråd död så fort ett nytt liv kommit till världen. Såna här dödsbrickor delades ut till alla svenska barn under kalla kriget – innan de ens hade lärt sig att gå själva. ”Om kriget kommer”, hette det. Det här är min egen bricka som jag hittade tidigare i dag i en väska med gamla papper som tillhört min salig far.

PS. Ja, jag hette Karlsson till jag var tre år gammal. Sennerteg är ett patentverksnamn som mina föräldrar tydligen tyckte var snyggt och praktiskt.svenskdogtag

Kommentera

