Från digital kurs till år 1818

bokfynd Min arbetsgivare skickade mig på kurs i Växjö. Den handlade om rubrikspråk i digitala medier. Kursen var intressant, men som motvikt var jag ute på lunchen och köpte en bok från 1818 på ett av stadens antikvariat. Närmare bestämt Föreläsningar i krigsvetenskapen vid Kongl. Ingeniör-Corpsen, av Öfverste-Lieutenant J.P. Lefren (Stockholm 1818). Tyvärr var det bara första delen, och den hade även länsats på alla planscher, men icke desto mindre är den ett intressant tidsdokument om militärhistorien, skriven på ett för tiden förvånansvärt modernt språk.

Som de flesta kanske förstår tillhör jag inte e-bokens främste tillskyndare, eftersom jag tycker att det ligger så mycket känslor investerade i böcker – inte bara som text, utan också som föremål. Ett bibliotek som en ikon på datorskrivbordet blir i min värld aldrig lika spännande som sprängfyllda bokhyllor i verkliga livet.

Missuppfatta mig inte, jag tycker inte att e-böcker borde försvinna, bara för att jag inte gillar dem. De är bara inte för mig. Jag förstår ju att de har vissa fördelar – om man har släpat hem för många e-böcker behöver man ju i alla fall inte förstärka trossbotten i kåken. Hantverkare är ju dyra nuförtiden, de tar mer betalt i timmen än vad jag gav för min fina bok från år 1818.

PS #1. Bokens författare, militärteoretikern Johan Peter Lefrén (1784–1862), var en intressant man i den svenska militärhistorien. Han hade bland annat deltagit i kriget i Finland 1808–1809 och i fälttåget i Norge 1815. Mellan 1824 och 1839 var han rektor för Krigsakademien på Karlberg och han var riksdagsman 1820–1860. Som riksdagsman var han en av de som förespråkade ståndsriksdagens avskaffande, men han fick inte se den reformen förverkligad under sin livstid.

PS #2. Är det någon som råkar ha de övriga två delarna av Lefréns verk och kan tänka sig att släppa ifrån sig dem? Var inte blyg i så fall, för du skulle avancera på min favoritlista,

En reaktion på ”Från digital kurs till år 1818

Kommentera

