100 000 tidiga julklappar i år

Stiftelsen Natur & Kultur, dvs stiftelsen bakom förlaget med samma namn, har tilldelat mig ett stipendium på 100 000 kronor. Den fantastiska nyheten fick jag på telefon häromdagen.

Det är totalt nio författare som har fått sådana här stipendier vid ett och samma tillfälle, däribland Svetlana Aleksijevitj och Tomas Bannerhed.

Det kom helt överraskande eftersom det handlar om stipendier som inte går att söka. Så här står det i pressmeddelandet från stiftelsen: ”Mottagarna har valts ut på stiftelsens eget initiativ och utan föregående ansökningar. Stipendierna tilldelas författare och skribenter som verkar i Stiftelsen Natur & Kulturs anda och som på olika sätt bidrar till det offentliga samtalet.”

Frågan vad jag ska göra med pengarna har jag redan hunnit få flera gånger. Den frågan besvarar jag här:

BT-journalist prisad – tilldelades 100 000 (BT 11/12 2014)

Kommentera

