Guillous enögdhet är motbjudande

Jan Guillou,

Läste din krönika Den svenska debattens helvetesrum i Aftonbladet. Vad håller du på med? Du har tydligen tappat greppet. Låt mig hjälpa dig att visa hur, om du inte har förstått det själv. (I fortsättningen talar jag om dig i tredje person för jag misstänker att det finns andra som vill läsa också. Ok?)

Vi måste göra något åt både islamofobin och antisemitismen som har börjat sticka upp nyllet i Europa, men att hoten mot judarna  fått uppmärksamhet efter dåden i Paris och Köpenhamn har fått Guillou att se rött i en sagolikt enögd krönika i Aftonbladet.

Redan i början av texten påstår Guillou att efter de senaste attentaten mot svenska moskéer är det de judiska synagogorna och skolorna som har fått skydd av poliser ”med särskilt häftiga kulsprutepistoler”. Som om Guillou mellan raderna vill säga att ingen tar hoten mot muslimerna på allvar och går i judarnas ledband. Vad är det här?  Guillou är en mästare på att formulera sig så den här kombinationen kan inte vara en slump.

Sedan går han över till att ondgöra sig över att liberala ledarsidor för en ”våldsamt aggressiv debatt” om antisemitism i Sverige, men inte ägnar sig åt rasismen mot araber och muslimer, som är den dominerande svenska rasismen. Därefter dundrar han på om att ordningen är uppochnedvänd, att detta är ”den svenska politiska debattens helvetesrum” att varje försök att flytta fokus från judarnas situation ”utlöser traditionellt nya avgrundsvrål från liberalerna”.

För enligt Guillou är alla påståenden om antisemitism i Sverige lögn och överdrifter. Han avfärdar Willy Silberstein, ordförande i Svenska Kommittén mot Antisemitism (SKMA) och buntar ihop honom med högerdebattören Paula Neuding (som för ett par år sedan satte fokus på antisemitismen i Malmö genom en beryktad intervju med Ilmar Reepalu) och anklagar dem för att ljuga – i bästa fall ”med gott uppsåt”.

Och vad är det de ljuger om? Jo att det finns svenska judar som funderar på att packa väskorna och flytta till Israel. ”En oerhörd förolämpning”, slår Guillou fast. En förolämpning för att Sverige under kriget tog emot de danska (och några av de norska) judarna som flydde undan förintelsen. Här är det minst sagt svajigt. Är det en förolämpning mot Sverige att judar känner sig oroliga i sitt eget land? Att en del av dem rent av har börjat fundera på att lämna landet? Tydligen.  För enligt Guillou är svensk antisemitism så försumbar att man tydligen inte borde ta någon som helst hänsyn till den. Det är bara en hysteri som pågår, menar han vidare, en hysteri som utlösts inte bara av terrordåden utan av Studio Etts publicistiska haveri när Israels ambassadör pressas på frågan om judarna har sig själva att skylla för att de blir attackerade. En felsägning av en stackars studioreporter som kommer få leva med detta i resten av sitt liv, summerar Guillou och ömmar för henne.

”Hade hon frågat om inte Israels politik gentemot den ockuperade palestinska befolkningen och de israeliska krigsförbrytelserna i Gaza kunde bidra till antisemitiska stämningar hade frågan fortfarande inte varit särskilt elegant. Men journalistiskt korrekt.” Skriver Guillou och verkar därmed antyda att man borde ha förståelse för att judar är illa omtyckta på grund av Israels ockupationspolitik. Som om man skulle acceptera att judar som inte är israeliska medborgare och som inte har något med den israeliska statens politik att göra skulle kunna hållas ansvariga för vad den staten gör.

Guillous enögdhet är monumental och rent motbjudande. Under senaste året har de allt starkare uttrycken för både islamofobi och antisemitism i Sverige och Europa diskuterats på kultur- och ledarsidor. Terrordåden i Paris och Köpenhamn har satt sökarljuset på de judiska minoriteternas utsatthet och rädsla. Själv har jag bara den senaste veckan mött två judiska vänner som har sagt exakt samma sak: ”Jag har aldrig känt mig rädd förut, men nu …”

Det är nog bara få svenska debattörer utanför SD-sfären som anser att islamofobin inte är ett stort samhällsproblem och -hot. Men för Guillou, för vilken Mellanösternkonfliktens dagordning verkar överskugga allt sansat tal om både islamofobin och antisemitismen i Europa, blir varje försök att diskutera något annat än islamofobin ett rött skynke. Jan, blir du lika upprörd om någon tar upp samernas eller romernas situation och oro på bekostnad av muslimernas? Jag bara undrar.

PS. Du är förvisso en skicklig stilist, men Israels premiärminister heter faktiskt Netanyahu och inte ”Netanyaho”. Ett litet tips bara.

 Tillägg (kl 18.32): När det gäller mitt påstående att de mainstreamdebattörer som inte tycker att islamofobi är ett stort samhällsproblem troligen inte är så många, har en vän uppmärksammat mig på följande text, för att problematisera den saken: Islamofobi i terrorns spår (Expo 21/1 2015)

19 reaktioner på ”Guillous enögdhet är motbjudande

      • Jag har läst texten (långsamt), så använd inte det som ett ursäkt tack! Du ger judarna ett särbehandling medan muslimerna ett pekfinger. Jag däremot är lika kritisk mot alla parter, har samma mikroskop över dom (skillnad från dig). PS. Jag är varken arab eller en jude. Men jag är emot all våld och i det här fallet vad judarna gör mot palestinierna är helt förfärligt. Tycker de är dax att sluta använda våld och börja kommunicera. Eller vad tycker du?

      • Som sagt läs texten en gång till då. Ännu långsammare om du inte förstår vad det står i den. I texten skriver jag att både antisemitism och islamofobi är problem i Sverige. Det låter som vi är överens om att parterna i Mellanösternkonflikten ska kommunicera istället för att slåss, men Mellanösternkonflikten är inte relevant för hur judar i Sverige bör behandlas. Det vore lika idiotiskt som att islamistiska terrordåd runtom i världen skulle få styra hur alla muslimer i Sverige behandlas.

      • Jag har återigen läst texten och förstår den alldeles utmärkt. Så vänligen använd inte det som ett ursäkt. Om man vänder på frågan då: gå själv och läs återigen Guillous krönika igen, långsamt.

        Kul och höra att vi är överens om att våld inte funkar som judarna håller på med.

        Jag förstår ditt resonemang kring att judarna i Sverige har inget med vad som pågår i Mellanöstern. Det håller jag om med fullständig men jag har träffat många judar som stöttar att judarna i Israel ”utkämpar dessa virus” (alltså palestinierna) som dom uttryckte det. Och det gjorde mig helt mållös. För jag tänkte, skulle dom uppskatta om någon sa så om dom? För det dom säger nu, så nazisterna precis om dom också. Så med andra ord, dom begår samma sak. Och det är då jag reagerar när jag hör folk som dig själv som försvarar judarna och svartmålar muslimerna och även ”gömmer” (finmålar) vilken helvete som muslimerna har dagligen.

      • Var någonstans svartmålar jag muslimer? Är det genom det blotta faktum att jag tar upp antisemitismen i Sverige som ett problem? Du har träffat judar i Sverige som stöder Israel och som har sagt obehagliga saker om palestinier – och det får dig att jämföra judar med nazisterna, om jag tolkar dig rätt. Det är en dum och okunnig jämförelse, men det tar för mycket tid och plats att förklara varför. Om du är intresserad kan jag tipsa dig om några böcker i ämnet. Jag tänker inte gå in på en diskussion om Mellanösternkonflikten, eftersom det är just dit som de som gillar det Guillou har skrivit vill flytta fokus för att urskulda eller förminska den antisemitism som finns på andra håll i världen. Vad enskilda judar i Sverige eventuellt kan ha för åsikter om Israels ockupationspolitik rättfärdigar inte att de ska dras över en kam, lika lite som andra minoriteter i Sverige och Europa när det gäller andra frågor.

      • Vart du svartmålar muslimer i texten, kan du själv gå tillbaka till ditt eget text och återigen läsa vad du själv skrivet. Och där kommer du förhoppningsvis hitta vad du själv skrivet.

        Det är absolut ingen ”dum och okunnig jämförelse” när jag jämför de judarna gör mot palestinierna och när dom säger ”de är bra de Israel gör, så vi kan bekämpa dessa virus”. Hur kan Du som människa rättfärdiga dessa ord? Och hur kan Du som människa tycka det är okej när judar i Sverige säger sådant men det är inte okej i din världsbild om palestinierna säger sådant? Och detta svarar på din fråga om hur Du svartmålar muslimer. Där har du svaret! Du borde skämmas att tycka de är okej när judarna säger sådant om palestinierna. Så ”att läsa böcker” kan du göra själv, Einstein.

        Vad enskilda palestinier i Sverige eventuellt kan ha för åsikter om judar, rättfärdigar inte att de ska dras över en kam. Återigen, jag är lika kritisk mot både parterna, skillnad från dig. Där det är Du som verkar vara enögd och hur var det nu igen? Du anklagade Guillou för att vara just det.. Hmm intressant.

        Och nej, jag flyttar varken fokus eller diskussionen mot Mellanösternkonflikten. Du får nog läsa texten igen, långsammare. Och där kommer du förhoppningsvis förstå vad jag menar och hur jag resonerar. Annars får du återkomma och jag kan förklara tydligare.

      • 1) Vad mitt påstådda svartmålande av muslimer består i är en gåta. Gissningslekar och tankeläsning är inte mina starka grenar.
        2) Jag har inte rättfärdigat något som du påstår att någon annan har sagt till dig om palestinierna – och som jag plötsligt enligt dig använder för att svartmåla muslimer. Hur nu det trollerinumret gick till?
        3) Tycker snarare att det verkar som om du i dina uttalanden i praktiken är lika enögd som du anklagar mig för att vara. fast från andra hållet. 🙂

        Jag tror inte att vi kommer längre än så här. God natt eller, ja, god kväll. Vi får höras en annan dag.

  1. 1. Du skrev ju precis att de var ”dum och okunnig jämförelse” de judarna gör mot palestinierna när jag skrev att de judar gör nu har likheter med nazisterna. Och även i ditt text så ser man att du sympatiserar mer med judarna än de hat som muslimerna får dagligen. Så jag förstår inte riktigt de ”gissningslek och tankeläsningar” som du nämner här.

    2. Du skrev ju till mig att mitt jämförelse var ”dum och okunnig” när jag berättade att jag har träffat judar som har sagt till mig att ”de är bra de Israel gör, så vi kan bekämpa dessa virus”. Så jag hoppas du förstått nu hur de ”trollienumret”
    gick till.

    3. Faktiskt inte. För som jag nämnde tidigare så är jag emot all våld och jag skrev också att man borde sluta använda våld och börja kommunicera med varandra. Och de skulle ju dessutom vara lite märkligt om jag inte nämnde palestiniernas rättigheter och vad dom går igenom dagligen medan du sitter och skriver flitigt om hur synd de är om judarna. Lika ska de va 😉

    God kväll till dig också! Och imorgon när jag åker till jobbet och då jag kommer träffa min patient som är en 6-åring flicka som lider av PTSD som hon har fått efter ha sett både sina föräldrar avrättade av israeliska soldater rak framför sig, så ska jag då tänka på de du sa. Om hur ”dum och okunnig min jämförelse är” när jag jämförde de judarna gör nu som nazisterna gjorde. Ha de gott!

  2. Jan Guillou skriver är att det är journalistiskt korrekt att fråga Israel ambassadör om judar i Israel bär skulden för antisemitism i Europa.
    Att skuldbelägga Israels judar för vidrig rasism i Europa är inget annat än ren och skär antisemitism. Låt oss kalla en spade för en spade. Karln är en j***a rasist…

  3. Guillou skriver att antisemitismen i Sverige är ett marginellt problem i jämförelse med ”islamofobin”.
    Är det inkorrekt?
    Han skriver vidare att Staten Israels politik bidrar till motsättningen mellan judar och muslimer.
    Är det inkorrekt?

    Han skriver inte att det på något vis är logiskt riktigt att Israels politik spiller över på judar i Sverige. Inte heller att de bär något som helst ansvar för detta. Bara att det är så. Hur galet det än må vara.

    Han påstår inte heller att antisemitism inte finns. Bara att det handlar om skeva proportioner i den mediala belysningen. Det är ju också korrekt.

    https://bernthermele.wordpress.com/2014/11/28/hatets-proportioner/

    • Antalet hatbrott mot judar ökade i Sverige med 39% under fyra år. Samma period ökade antalet hatbrott mot muslimer med 13%. 2012 skedde det 100 hatbrott per 10.000 judar och fem hatbrott per 10.000 muslimer.

      Detta enligt BRÅ.

  4. På mindre två månader (2014-12 2015-01) har man försökt sätta brand på tre moskéer. Både i Eslöv och Eskilstuna så var det nära att dem personerna som bor i själva byggnaden (byggnaden är en lägenhet från början) skulle mista sina liv. Tack vare ögonvittnen, så hann brandkåren i tid innan deras hem brändes ner.

  5. Har läst en av Sennertegs böcker och det framkommer att han är ytterst subjektiv och lägger in egna värderingar i vad som påstås vara historiska fakta. Låg trovärdighet, vilket bl a visas genom hans kroniska Israelkramande.

Kommentera

