Det är synd om människor

Tänkte bara skriva några rader om det som min mejlkorg börjat fyllas av sedan jag i ett argt blogginlägg kritiserade Jan Guillous skamligt subjektiva Aftonbladet-krönika häromdagen.  Reaktionerna hade faktiskt varit stor humor om de inte hade sagt något om hur illa ställt det är med klokskapen på vissa håll i vårt land – och hur svårt det är att diskutera vissa saker.

Bland annat skrev jag att det måste göras något åt islamofobin och antisemitismen i Sverige och Europa, för bägge fenomenen är allvarlig problem som måste bekämpas. Men två ord i min text har provocerat fram häftiga reaktioner hos vissa läsare, nämligen just ”och antisemitismen”. Det har lett till en rad ”rants” om Israels roll i Mellanösternkonflikten av människor som inte kan (och kanske inte vill) skilja på staten Israel/Israels regering och judar som råkar vara bosatta i exempelvis Sverige. Underförstått och ibland klart uttryckt är att ”judarna” ska stå till svars för Israels ockupationspolitik var de än befinner sig i världen, även om de bara råkar tillhöra det judiska samfundet och inte är israeliska medborgare. Den logiken förstår jag inte riktigt, såvida man inte anser att alla judar tillhör ett slags konspiration och då har man klampat in i antisemitismens stinkande träsk.

Att människor runtom engagerar sig mot det som finns att kritisera i israelisk ockupationspolitik och i bosättarnas förehavanden på Västbanken  är fullt förståeligt, men håll för jösse namn huvudet kallt och bete er anständigt.

Hur svårt det kan vara för vissa har jag fått nya bevis på nu. För mina ord häromdagen har jag blivit utnämnd till en rad saker i mejl och kommentarsfält, såsom ”israelkramare”, ”fascist”, ”svartmålare av muslimer” och ”nazist”. Jag kritiseras också för att ”försvara judarna”, urskulda krigsförbrytelser och anses ha extremt låg trovärdighet i mina böcker, bara för att ta några exempel. Håhåjaja. Naturligtvis kommer dessa små beundrarbrev från anonyma källor.

Det är synd om människor. Inte om mig, inte på minsta sätt. Men om vissa människor.

3 reaktioner på ”Det är synd om människor

  1. Ja de är synd om oss. Känns det bättre nu nicklas efter ha fått ut allt det där? Jag håller tummarna att du gör det! Nä, de är inte lätt i denna tuffa värld där ”vi inte kan skilja staten Israel och judar”.

    PS. Du vet mycket väl att de var inte alls så jag (och även andra på den kommentarsfältet) skrev något sådant. Vrid och vänd inte på ordet är du snäll 🙂

    Hoppas du mår bättre, ta det inte personligt!

Kommentera

