Jag är Vilks skojiga exempel

Ibland blir man påmind om saker som man skrivit för länge sedan. Jag fick nyss av en slump reda på att Lars Vilks redan för ett par år sedan på sin blogg kallade mig för ”ett skojigt exempel” på personer som inte har förstått hans konstprojekt med Muhammed som rondellhund. Hahaha, den bjuder jag på! När man inte kan sprida förnuft kan man i alla fall sprida lite glädje.

Det kanske kan vara läge att påminna lite om vad jag skrev i september 2012 och som Vilks tyckte var så skojigt. Det var efter att han under ett stort svenskt mediaståhej bevistat en ökänd muslimhatarorganisations möte i USA, något som han påstod bara var en del av hans konstprojekt. På det där mötet hummade Vilks lite grand och sedan åkte han hem igen. Det där val väl ingen konst tyckte många i kungariket Sverige och ifrågasatte vad han egentligen höll på med. En av dem var undertecknad, som i en text på kultursidorna i Borås Tidning. Jag började med att skildra en man som en gång i tiden hade försökt försvara sig med att de smutsiga antisemitiska filmer han gjorde i Hitlertyskland bara var konst – mannen i fråga var  den nazistiske demonregissören Veit Harlan. I nästa andetag konstaterade jag att det vore överdrivet att jämföra en historisk buse som Harlan med Lars Vilks men att de i alla fall hade ett gemensamt drag – de ställde sin konst i skumma politiska krafters tjänst. Oavsett vilka personliga motiv Vilks har eller hade med sitt konstprojekt har han blivit nästan sönderkramad av tvivelaktiga politiska rörelser på högerkanten.

Jag hävdade att detta gjorde att Vilks i mina ögon inte längre sysslade med konst, utan hade blivit en politisk aktivist som gömde sig bakom konsten. Och så skrev jag:

”Vilks är inte en opportunist i förhållande till majoritetssamhället, det måste medges. Och konst behöver varken vara uppbygglig eller ens ha en mening, det är också sant. Men när Vilks uppfattar sitt deltagande på en uppmärksammad konferens med ökända muslimhatare som en del i ett konstverk framstår hans tankebygge som lika rangligt (och numera halvruttet) som hans stora konstverk Nimis på Kullahalvön.”

De där formuleringarna tycker jag fortfarande inte är så dumma faktiskt!

Vilks svarade tydligen redan dagen efter min text publicerats med att ”När jag ser det kan jag bara säga att konstprojektet rullar vidare till allt högre höjder.” Höjder? Nja, det kan man anse vad man vill om förstås.

Vad tycker jag i dag då? Jag är fortfarande mycket skeptisk till vad Vilks håller på med i sitt så kallade Muhammedprojekt och jag är inte säker på att jag ens vill försöka förstå det. Det betyder bara att han kan fortsätta med sina Muhammedpåhitt som han kallar konst och att jag inte behöver tycka om det. Det har faktiskt blivit viktigt att han får hålla på med det där, eftersom vi lever i ett öppet samhälle med en yttrandefrihet som måste försvaras mot hot från terrorister och andra mörkermän. Terrordåden i Paris och Köpenhamn är ju de yttersta bevisen på detta.

Lika viktigt är det att vi andra inte behöver vara överens om att vi gillar eller ogillar vad Vilks – eller någon annan – gör. Vi kan fortsätta debattera, berömma och fördöma det. Helt enkelt för att vi kan det i Sverige. Och om Vilks skulle kliva över yttrandefrihetens gränser (all yttrandefrihet har gränser, även i de friaste länderna, fastän många kretiner på nätet och annorstädes inte  tror på det) i likhet med Dan Park så är det rättsstaten som ska hantera det, inte självutnämnda hämnare med vapen i hand. Att ens behöva skriva detta år 2015 gör mig dyster, för det borde vara att slå in öppna dörrar. Men inget gör mig längre förvånad.

Här är min gamla text i sin helhet: Vilks sysslar inte längre med konst (Borås Tidning 13/9 2012)

Här är Lars Vilks reaktion: Tillväxt, utvikningar, urspårning (vilks.net, 14/9 2012)

2 reaktioner på ”Jag är Vilks skojiga exempel

Kommentera

