Nytt om SS-mannen och israelerna (1)

Har plöjt lite till bland dokumenten om SS-Sturmbannführern Karl Hass (se förra blogginlägget) och har hittat ytterligare detaljer kring hans försök att komma i kontakt med den israeliska underrättelsetjänsten i slutet av 1953. Detta är en rapport som har skrivits av den avidentifierade uppgiftslämnaren om mötet med Hass och om samtalet som utspann sig (OIR-9136, Attachment VII, 6 november 1953; ur Karl Hass Cia-dossier):

När jag var hemma i dag fick jag klockan 1730 ett telefonsamtal från Hass. Han bad om att vi skulle träffas med det snaraste. Jag sa att jag inte kunde gå ut, men att jag kunde träffa honom i morgon. Han envisades med att träffa mig genast, så jag sa till honom att komma hem till mig. /…/

Jag frågade Hass om skälet till hans besök och han svarade korthugget, ‘Det finns en chans att göra en god affär med israelerna. Vi är väl medvetna om att ni har goda kontakter.’ Jag bad honom att förklara alltihop och han sa att i slutet av november skulle World University Organization hålla ett möte i Kairo. Denna organisations plattform är antikommunistisk, antiimperialistisk, antibrittisk och antijudisk; den påstås vara finansierad av Peron. /…/ Hass skulle delta i detta möte tillsammans med den italienska delegationen som representant för en tidning. I likhet med de andra tänkte han stanna kvar i Egypten i mer än 15 dagar som regeringen Naguibs gäst. Han ville att jag skulle fråga israelerna om om ett samarbete med honom i det landet skulle vara användbart, eftersom han kunde skaffa fram följande underrättelsematerial (innan han reste skulle han vilja ha ett frågeformulär):

a. En rapport om hur FN-mötet beträffande den arabiska politiken gentemot Israel går;

b. Ta en serie fotografier av militärbaser (även på särskild begäran);

c. Ta kontakt med tyska officersinstruktörer av vilka många hade skickats till Egypten för flera år sedan av honom personligen eller via Amin Fahim, och föreslå ett slags samarbete som skulle vara väldigt användbart för israelerna;

d. Ta kontakt med överste Wilhelm Beisner, för närvarande i Kairo, där han leder en viktig affärsgrupp (?). Under kriget ledde denne överste arabstammarna mot engelsmännen och det var han som befriade stormuftin av Jerusalem med vilken han nu står på vänskaplig fot.

Israelerna skulle stå för resekostnaderna och se till att han kunde ta sig runt i Egypten. /…/

Jag gick ut tillsammans med Hass och följde honom ända till Piazza di Spagna /dvs. ett torg i centrala Rom, övers. anm./ där han tog buss 66 /oläsligt ord/. På vägen vädjade han till mig att göra vad jag kunde hos israelerna eftersom denna resa till Egypten är viktig för honom. Han bad också om /ex-kung/ Farouks telefonnummer (24033) därför att han även vill involvera honom genom att vid sin återkomst från Kairoberätta för honom att han hade gjort vissa överenskommelser med de tyska officerarna i Kairo för att organisera en revolt mot Naguib. Jag ska träffa honom i morgon 1115 vid terminalstationen.

/…/ Utan tvivel sysslar Hass med underrättelseverksamhet för regeringen i Bonn, Hass kanske kan utnyttjas på ett vänligt sätt. /…/

Om man lägger samman detta dokument med det som jag redovisade i det förra blogginlägget klarnar bilden kanske lite. Det stärker å ena sidan misstanken om att Hass drevs av ekonomiska motiv, men väcker å andra sidan frågan om han samtidigt agerade för den västtyska underrättelsetjänstens räkning.

I boken Staat, Demokratie und innere Sicherheit in Deutschland (red. Hans-Jürgen Lange, Wiesbaden 2000) konstaterar fredsforskaren Erich Schmidt Eenboom på sida 190 att Karl Hass på 1950-talet stod på Organisation Gehlens avlöningslista för att spionera på de fascistiska kretsarna i Italien. På samma gång arbetade Hass för den italienska underrättelsetjänsten och för CIA (amerikanerna höll givetvis ett öga på sina egna agenter, särskilt om de hade ett tvivelaktigt rykte, så det är inte konstigt att det existerar en tjock dossier om honom i CIA:s arkiv). Det här mångsysslandet förstärker intrycket av Hass som en äventyrare, men dokumentet ger inga säkra ledtrådar till om han agerade på någon annans uppdrag i något okänt syfte, eller om han verkligen bara var ute efter att tjäna en hacka hos ännu en underättelsetjänst.

Fortsättning följer.

Kommentera

