60 år sedan ”Aniara”

”Försök till räddning genom tankeflykt
och överglidningar från dröm till dröm
blev ofta vår metod.
Med ena benet dränkt i känslosvall
det andra med sitt stöd i känslodöd
vi ofta stod.
Jag frågade mig själv men glömde svara.
Jag drömde mig ett liv men glömde vara.
Jag reste alltet runt men glömde fara –
ty jag satt fånge här i Aniara.”

Dagens datum för 60 år sedan, 13 oktober 1956, publicerades Harry Martinssons rymdepos ”Aniara” för första gången i sin helhet. Det enorma rymdskeppet ”Aniara” transporterar 8000 människor till Mars och Venus, från jorden som är ödelagd av kärnvapenkrig och miljöförstöring. På grund av en asteroid och en meteoritkurs kommer skeppet ur kurs. förlorar manöverförmågan och fortsätter rakt ut i världsrymden. Ingen räddning är längre möjlig.

Martinsson inspirerades bland annat av den första sovjetiska vätebombssprängningen i Sovjetunionen och av Andromedagalaxen

”Aniara” bidrog till att Martinsson år 1974 tilldelades Nobelpriset tillsammans med Eyvind Johnson.

(Bilden ur Knut Larssons serieboksversion av ”Aniara”, Kartago förlag)aniara3-jpg

Kommentera

