”Ossoaviakhim” – sovjetiska versionen av operation ”Paperclip”

bru5_01

Dagens datum för 70 år sedan, 22 oktober 1946, deporterade den sovjetiska säkerhetstjänsten NKVD drygt 2,000 tyska tekniker och konstruktörer från den sovjetiska ockupationszonen i Tyskland till det inre av Sovjetunionen. Det handlade om tekniska experter som hade arbetat i den Hitlertyska rustningsindustrin och vars kunskaper en sovjetiska militärapparaten tänkte utnyttja.

Maskiner och annan utrustning från tyska rustningsfabriker och forskningsanläggningar fördes också till Sovjetunionen i samma svep, däribland från Luftwaffes testanläggning Rechlin och från den underjordiska V2-fabriken Mittelwerk-Dora i Nordhausen. 

Operationen leddes av NKVD-generalen Ivan Serov och ägde rum två dagar efter valen i den sovjetiska ockupationszonen, för att undvika att aktionen skadade de tyska kommunisternas utsikter att vinna fler röster.

Totalt förde 92 tågsätt de tyska specialisterna tillsammans med deras familjer och möblemang österut – sammanlagt 10,000–15,000 människor. I Sovjetunionen levde de under långt bättre förhållanden än fångarna i Gulag-lägren: de arbetade under kontrakt, fick lön i nivå med sovjetiska arbetare och tilldelades nybyggda bostäder. Alternativet att tacka nej till det här ”erbjudandet” existerade dock inte.

Aktionen påminner delvis om operation ”Paperclip”, genom vilken USA rekryterade nazistisk teknisk expertis för kapprustningen  mot Sovjetunionen.

Så gott som alla de deporterade experterna kunde lämna Sovjetunionen när deras kontrakt löpt ut. Tre av dessa var flygplanskonstruktörerna Ferdinand Brandner, Brunolf Baade och Günther Bock (på ett 50-talsfoto efter hemkomsten från Sovjetunionen). Flygmotorexpertern Brandner (till vänster), som dessutom hade varit en fanatisk nazist och SS-medlem, hade efter hemkomsten en märklig karriär som man kan läsa mer om i min bok ”Hakkorset & Halvmånen” (2014): På 1960-talet arbetade han och ett antal andra flygexperter från Tredje riket i Egypten, med att konstruera ett jetjaktplan som skulle kunna överträffa de bästa israeliska planen. Det projektet misslyckades dock bland annat på grund av resursbrist och konstruktionsmissar.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s