Efter elva år är namnmysteriet löst

67_big.jpg

Till er som hyser en gnutta intresse för den så kallade Königsbergsradion som jag skrev om i boken Tyskland talar: Hitlers svenska radiostation (Historiska Media 2006) kan jag meddela att jag häromdagen troligtvis fick lösningen på ett namnmysterium som jag gick totalt bet på den gången. Den första svenska radiorösten i den här propagandakanalen tillhörde den svenske nazisten och senare SS-soldaten Thorolf Hillblad. I de bevarade manuskripten förekommer dock även en ”redaktör Berglund” som jag aldrig lyckades identifiera.

Nu har jag av en slump snubblat över en insändare från april 1940 ur Örebro Dagblad, skriven av Christer Jäderlund, som i flera omgångar var korrespondent för svenska och danska tidningar i Berlin under 30- och 40-talet:

Till länets pratmakare!
Ber att få ett tyvärr tämligen spritt rykte avlivat, att den svenska rösten i Königsbergsradion skulle vara min. Hallåmannen i fråga går under täcknamnet Berglund (uppenbarligen för att bevara sin anonymitet). I själva verket heter han Hillberg. Han är anställd i den tyska propagandans tjänst, och jag betackar mig för all förväxling med honom.

Det är tydligt att det är Hillblad som Jäderlund menar. Under mina efterforskningar frågade jag Hillblad själv (som då var i 90-årsåldern) om han hade haft kontakt med någon ”redaktör Berglund” i radiohuset i Berlin 1939–1940, men det kunde han inte påminna sig. Förmodligen hade han glömt att han själv använde just detta täcknamn.

(Bilden visar radiohuset vid Masurenallee i Berlin, varifrån Hitlertyskland sände svenskspråkig propaganda över Sverige 1939–1943. Under resten av kriget sände tyska riksradions svenska redaktion från Königsberg, Danzig och Oslo.)

Kommentera

