Alf Henriksons alternativa fakta

17389188_10154498205362496_6219148067793214536_o-2.jpgDet är verkligen inte alltid lätt att övertyga någon om att de har blivit lurade av alternativa fakta eller dylikt – om de verkligen VILL tro på det som de har läst.
Jag mötte för en massa år sedan en herre som var helt tagen av Alf Henriksons ”Pytheas resa till Thule”, som han kallade för en sensationell historia. Han vägrade att tro på mina varsamma påpekanden att berättelsen nog ändå var uppdiktad av Alf Henrikson på 1980-talet och inte författad av Pytheas under antiken.
När jag trots allt hade lyckats så ett tvivlets frö hos honom såg han så troskyldigt förkrossad ut – som om jag försökt ljuga för ett barn om att Jultomten inte finns – att jag bara mumlade något blidkande om att ”ja, jo det kanske finns någon verklighetsbakgrund i detta”. Enda gången som jag ångrat en smula att jag försökt krossa någons illusioner.

(Bilden föreställer varken Pytheas, den förkrossade herren eller mig. Däremot en annan bov i dramat: Alf Henrikson.)

Kommentera

