Vila i frid, John

För en massa år sedan blev jag intervjuad av John Chrispinsson i programmet ”Bokbussen” på SVT. Av oklar anledning skedde inspelningen av programmet i den gamla bruksmiljön i Avesta, där jag och några andra gäster under en hel dag blev strandsatta tillsammans med tv-teamet. I pauserna hann jag umgås lite med Chrispinsson, och var lite starstruck eftersom jag tyckte att han var en av de allra bästa programledarna och intervjuarna i tv-rutan.

Vi snackade bland annat om mediedramaturgi och eftersom jag var påtagligt darrig inför min nära förestående insats framför kameran lugnade han mig med att det inte skulle bli så farligt: ”Den stora mediefabriken kommer tugga på dig lite innan den spottar ut dig och nästa dag är allt glömt.” Det var som sagt innan alla töntiga filmklipp snabbt kunde klickas fram på Youtube, vilket jag är innerligt tacksam för.

I förbigående berättade han också att det var Hasse Alfredsson, av alla människor, som hade läst min debutbok ”Stalins hämnd” och gjort honom uppmärksam på den. En overklig känsla att två idoler hade läst något som en liten lort som jag hade skrivit.

Under åren har jag stött på Chrispinsson i olika sammanhang och även läst hans intressanta böcker om GA Reuterholm och om svenskarnas och svenskhetens historia i Finland och Baltikum. Sista gången vi hade kontakt med varandra var för några månader sedan då jag hade ett par saker att dryfta angående den bok som jag och Tobias Berglund håller på att skriva om det finska inbördeskriget.

Jag kan inte påstå att jag kände Chrispinsson väl, men det är en person som jag minns med stor värme och som jag respekterade oerhört som yrkesman.

Vila i frid, John.

Kommentera

