”En fånge med känsligt sinne…”

Auschwitz-Command_2666105b.jpg

”Jag vande mig aldrig vid den lägre vaktpersonalens snarstuckenhet och småaktiga trakasserier – särskilt när de var utstuderade och sårande blev jag alltid upprörd. (…) Varje sådan elakhet plågade mig till och med mer än om man hade slagit mig. Varje fånge med känsligt sinne lider mycket mer av orättvisa, illvilliga, avsiktliga trakasserier, mer under psykiska åtgärder än under fysiska. Han upplever dem som något mycket mer förnedrande och grymt än kroppslig misshandel. Jag försökte flera gånger att förbli okänslig mot allt detta, men det lyckades aldrig.”

Ironin i att mannen som skrev dessa känslosamma rader om sina egna fängelseår på 1920-talet (på grund av ett påstått politiskt mord, som i verkligheten bara var ett fatalt fyllebråk) senare skapade den största av de anläggningar som har blivit synonym med det människobyggda helvetet på jorden – lägerkomplexet Auschwitz.

Dagens datum för 70 år sedan, 16 april 1947, hängdes SS-Obersturmbannführer Rudolf Höss efter att ha dömts till döden i en krigsförbrytarrättegång inför Högsta folkdomstolen i Warszawa. Avrättningen ägde rum på platsen för brottet, i huvudlägret Auschwitz I.

(Bilden: Höss i maj 1946, strax efter att amerikanerna överlämnat honom i polska händer.)

Kommentera

